تغذیه ورزشی

آیا مصرف تخم مرغ برای عضله سازی در بدنسازان مناسب و تاثیر گذار است؟

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین می باشد. هر بدنسازی دو غذای مورد علاقه دارد که هرگز از مصرف آنها خسته نمیشود یکی از آنها سیب زمینی و دیگر تخم مرغ میباشد؛ که قصد داریم در این مقاله شما را بیشتر با تخم مرغ و خواص آن آشنا کنیم

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین می باشد و به آسانی هضم می شود و اسید آمینه های فوق العاده ای را برای بدن مهیا می کند. هر دو بخش تخم مرغ٬ زرده و سفیده به مهیا کردن پروتئین می پردازند اما قسمت سفیده٬ با سرعت بیشتری هضم می شوند. زرده نیز شامل چربی رژیمی می باشد که به کندی هضم می شود و منابع پایدار تری از پروتئین را مهیا می کند. یک زرده تخم مرغ در حدود ۶ گرم چربی دارد که نیمی از آن اشباع شده یا ناسالم است.

فواید زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های A, B, D و E و مواد معدنی‌ همچون کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، زینک و آهن است. همچنین زرده‌ی تخم مرغ منبع انرژی است و بخاطر مواد خاصش می تواند چشم های شما را نیز سالم نگاه دارد!
اما به این خوراک مغذی می‌توان از جنبه‌ای منفی نیز نگاه کرد، چرا که بیشتر از نصف کالری تخم مرغ در زرده‌اش جمع شده است. بعضی‌ها می‌گویند که منفی ترین جنبه‌ی زرده، این حقیقت است که حاوی کلسترول بوده و مصرف روزانه‌ی آن مخصوصا برای کسانی که دیابت دارند می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. اگرچه برخی مطالعات بر این باورند که محدود کردن مصرف تخم مرغ نباید به همگان تعمیم پیدا کند.

بنابراین خوردن ۶ الی ۸ زرده در یک روز منجر به کسب چربی اشباع شده بیش از اندازه در بدنسازان می شود. بهترین راه حل در این مورد کاهش مصرف زرده نه حذف آن در برنامه غذایی می باشد. در ازای هر ۵ الی ۶ سفیده تخم مرغی که می خورید یک زرده تخم مرغ استفاده کنید و مراقب باشید میزان مصرف آن از سه عدد در روز تجاوز نکند. شش سفیده تخم مرغ به علاوه یک زرده ۲۴ گرم پروتئین به همراه ۶ گرم چربی سالم برای شما مهیا می کند.

فواید سفیده تخم مرغ

بدنسازانی که از سفیده ی تخم مرغ در رژیم غذایی خود بهره نمی‌ گیرند؛ درواقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می ‌دهند؛ زیرا سفیده‌ی تخم مرغ علی رغم غنی بودن از خالص‌ ترین نوع پروتئین، دارای میزان ناچیزی از کربوهیدرات ‌ها، چربی و کلسترول است.

پروتئین سفیده ی تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود و هر سفیده بدون زرده در حدود ۶/۳ گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی ۸ آمینو اسید اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌ های A, E, K, B12, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می ‌شود که در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی بر عهده دارند.

پروتئین سفیده تخم مرغ ( آلبومین )

سفیده تخم مرغ ،به نام آلبومین تخم مرغ هم شناخته می شود. یکی از با کیفیت ترین پروتینهای موجود است. بدلیل آرایش آمینو اسیدهای آن و توانایی بدن در استفاده مناسب از آنه برخی آن را پروتئین کاملی می دانند. پروتئین سفیده تخم مرغ بویژه حاوی مقدار بالای آمینو اسیدهای شاخه دار است که به تولید پروتین در عضلات می تواند کمک کند، در واقع تحقیقلات نشان داده از نظر تحریک تولید پروتئین، پروتئین سفیده تخم مرغ آثار مشابهی با پروتئین شیر دارد.

همچنین حاوی مقادیر بالایی آمینو اسید آرژنین میباشد. که تولید نیتریک اکسید را تحریک می کند. نیتریک اکسید باعث اتساع عروق خونی می شود؛ در نتیجه به افزایش جریان خون در عضلات، کمک می کند؛ به انتقال اکسیژن بیشتر، مواد مغذی و هورمونهای آنابولیک برای تقویت سطوح انرژی و پمپ بهتر در طول تمرین و ریکاوری بهتر عضلات و رشد بیشتر پس از آن تاثیر گذار است. علاوه بر این، آرژنین به تقویت سطوح هورمون رشد کمک می کند که در طول تمرین و پس از آن اهمیت بالایی دارد.

پروتئین سفیده تخم مرغ همچنین حاوی مقادیر بالایی از پروتئینهای سولفوردار است، که در پروسه تولید هورمونها در بدن نقش مهمی دارند و از این طریق می تواند رشد عضلانی را تقویت کند. سفیده تخم مرغ حاوی بیش از ۴۰ نوع پروتئین متفاوت است.

از آنجایی که اغلب آنها در مقادیر کمی هستند، تنها تعدادی از آنها بخش عمده از سفیده تخم مرغ را تشکیل داده که بطور گسترده ای مورد مطلعه قرار گرفته اند. در میان این پروتئینها، آلبومین که نوعی گلیکو پروتئین است (پروتئینی که کربوهیدارتی به آن متصل شده) بخش عمده را تشکیل داده، حدود ۵۵ درصد از کل پروتئین سفیده تخم مرغ را آلبومین تشکیل داده است. به همین جهت است که گاهی از سفیده تخم مرغ با نام آلبومین یاد میشود و روی برچسب انواع مکمل نیز واژه آلبومین ذکر میشود.

پروتئین سفیده تخم مرغ، تقریبا تند هضم است. در واقع از نظر سرعت هضم بین پروتئین تند هضم وی و پروتئین بسیار کند هضم کازئین قرار دارد. با سرعت هضمی که دارد، سفیده تخم مرغ نه تنها میتواند سنتز پروتئین را تقویت کند؛ بلکه از تجزیه عضلات هم ممانعت می کند، چنانچه در آزمایشهای مختلف هم به اثبات رسیده.

پروتئین سفیده تخم مرغ در واقع فاقد هر نوع کربوهیدرات و چربی است که آنرا به انتخاب خوبی برای کسانی که در رژیم هستند بدل کرده. پودر پروتئین سفیده جایگزین خوبی برای کسانی است که در هضم لاکتوز مشکل دارند یا نسبت به پروتئین شیر حساسیت دارند و نمی توانند پروتئینهای با پایه شیر و لبنیات از جمله پروتئین وی و کازئین را بخوبی مورد استفاده قرار دهند. در ضمن برای کسانی که از طعم سفیده پخته خوششان نمی آید هم انتخاب خوبی است تا بازهم از مزایای پروتئین تخم مرغ بهرمند شوند.

پروتئین سفیده تخم مرغ تقریبا تند هضم است

تهیه پودرهای پروتئین سفیده تخم مرغ٬ نسبتاً راحت است و اساس آن خشک کردن سفیده تخم مرغ و سپس تبدیل به پودری مناسب است. برخی از تولید کنندگان از پروسه اسپری خشک برای تولید پودرهای با کیفیت تر استفاده می کنند. برای از بین بردن ویروس سالمونلا و خنثی کردن پروتئین آویدین که در سفیده خام وجود دارد و برای سلامتی مضر است؛ پروسه پاستوریزه کردن هم روی آن انجام می شود.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

1 نظر در “آیا مصرف تخم مرغ برای عضله سازی در بدنسازان مناسب و تاثیر گذار است؟

  1. Avatar پوری گفت:

    سلام.خیلی عالی بود توضیحاتتون ممنون ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *