حرکت شناسی بدنسازی

آیا انجام حرکات کششی قبل از شروع تمرین الزامی است؟

گرم کردن قبل از تمرین

با انجام حرکات کششی انعطاف‌پذیری‌تان را افزایش دهید و عملکردتان را هنگام تمرین ارتقاء دهید. ما اغلب پیش از شروع فعالیت ورزشی حرکات کششی را انجام می‌دهیم تا از آسیب‌دیدگی عضلات پیشگیری کنیم، اما فواید این حرکات خیلی بیشتر از این‌هاست. با انجام درست حرکات کششی می‌توانید قدرت‌ را بهبود دهید، انعطاف‌پذیری‌تان را افزایش دهید و عملکردتان را ارتقاء دهید.

چگونه حرکات کششی را اجرا کنیم؟

به طور خلاصه دو نوع کشش در دنیای فیزیولوژی تمرینی وجود دارد، کشش ایستا و پویا. کشش ایستا آن گونه از کشش عضلانی است که برای چند لحظه عضلات در یک حالت یکسان و در حالت کشش قرار می گیرند و به طور کلی برای همه آشنا هستند. کشش های پویا یا دینامیکی صورت مقابل این حرکات هستند، به نحوی که در آن ها عضلات و وزن قسمت های مختلف بدن با خلق گشتاورهای مختلف موجب ایجاد کشش و فشار عضلات می شوند. حرکاتی مثل لانژ راه رفتنی، چرخش دست ها، جلو و عقب کردن پاها و پرش های خاص می توانند انواعی از کشش های پویا باشند. هر دو این حرکات کششی فواید خاص خود را دارا می باشند.

بهترین شیوه گرم کردن و افزایش تحرک و تغییر پذیری

حرکات کششی پویا، ایمن‌تر از حرکات کششی ایستا و پرتابی محسوب می‌شوند. این تکنیک روی یک گروه عضلانی کار می‌کند، در حالی‌که گروه عضلانی مخالف، شُل شده و آزاد می‌شوند. برای مثال، اگر شانه شما در حالت ناراحتی باشند:

  1. صاف بایستید و بازوهای‌تان را طرفین‌تان قرار دهید، آرنج‌ها را چفت کرده و به عقب بکشید.
  2. پشت دست‌های‌تان باید در پشت کمرتان و روبه یکدیگر باشند اما باهم تماس نداشته باشند.
  3. این کشش را فقط برای یک لحظه و تا آستانه فشار نگه‌دارید، سپس دست‌ها را به جلوی بدن‌تان بیاورید؛ حالا کف دست‌ها باید روبه بکدیگر باشند.
  4. هردوبازوی‌تان باید هنگام انجام این حرکت، مانند درهای شیشه‌ای دولنگه درحال بازو بسته شدن به‌نظر برسند.
  5. می‌توانید این کشش را بسته به میزان ناراحتی که دارید، به مدت ۳۰ ثانیه یا بیشتر تکرار کنید.

کلید حرکات کششی پویا، این است که مفاصل را با حرکت دادن آهسته آن‌ها فعال نگه می‌دارد، بدون آن‌که به مفاصل و گروه‌های عضلانی که مورد هدف نیستند فشاری وارد شود. حرکات کششی پویا، تحرک و تغییر پذیری مورد نیاز عضلات و مفاصل‌تان برای حرکات روزانه را تأمین می‌کند؛ مانند پیاده‌روی یا شنا. با انجام این حرکات در طول روز، پیش و پس از فعالیت‌ها، مفاصل و عضلات شما، یک طیف حرکتی کامل را تجربه خواهند کرد که از سفتی و کوفتگی و ناراحتی جلوگیری می‌کند.

چند نکته در باره حرکات کششی

سعی کنید در آخر تمرین حرکات کششی مربوط به عضلاتی را که در آن جلسه تمرین داده اید را اجرا کنید . اجرای این حرکات باعث خواهد شد تا اسید لاکتیک از بدن شما خارج شده و سوزش و درد عضلات را کاهش داده و باعث ریکاوری بهتر میگردد. همان طور که در اول تمرین٬ وقت خود را برای گرم کردن عضلات میگذارید؛ حتما در آخر تمرین هم زمانی را برای اجرای حرکات کششی اختصاص دهید.
تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *