۱۰ نکته با ارزش برای افزایش دادن تمرکز و انگیزه در تمرین کردن

۱۰ نکته با ارزش برای افزایش دادن تمرکز و انگیزه در تمرین کردن

اگر شرایط ذهنی‌ شما در حالت مطلوب نباشد

کار با وزنه‌ها چیزی فراتر از تلاش ‌های فیزیکی‌ می‌باشد.تمرین شما چه در زمینه بدن سازی، پاورلیفتینگ یا هر شاخه دیگر از فیتنس یا تنها به دلایل شخصی‌ شما به عنوان یک لیفتر وظیفه و کار‌هایی بیش از انجام دادن تمرینات دارید.اگر شما خواهان دریافت بیشترین و بهترین نتایج از کاری که انجام میدهید هستید ذهن و فکرشما باید کاملا روی انجام کار متمرکز باشد نه چیزهای دیگر.

اگر شرایط ذهنی‌ شما در حالت مطلوبی نباشد سپس فعالیت ‌های فیزیکی‌ شما نیز هم در قالب تمرینات و هم نتایج تمرینی کاملا ضربه خواهند خورد و نتیجه بخش نخواهد بود.همانطور که شما بر اساس یک مبنا بر تعداد ‌ست ها، تکرار ها، میزان وزنه تمرینی، فرم انجام حرکات و دیگر جنبه ‌های تمرینی نظارت می‌کنید تا بتوانید آنها را ارتقا دهید شما همچنین نیازمند این خواهید بود که زمانی‌ را صرف بهبود ذهنیت، طرز فکر، تمرکز و انگیزه خود نیز کنید.در ادامه ۱۰ نکته برای شما بیان خواهد شد تا بتوانید بر اساس آنها ذهن و تمرکز خود را ارتقا دهید تا به اهداف خود دست یابید زیرا هر کجا که ذهن رود بدن نیز دنبال آن خواهد بود.

۱) به خود یادآور شوید که چرا کار با وزنه را شروع کرده‌اید

این جمله بسیار رایج می‌باشد اما قرار گرفتن آن در این مقاله کاملا مناسب می‌باشد.همه ما از یک نقطه‌ای شروع کردیم.همه ما در یک مقطعی در انجام کار با وزنه‌ها مبتدی محسوب میشدیم.یک چیزی ذهن ما را هدف قرار داد و در همان لحظه باعث شد که ما تصمیم بگیریم که زمان تمرین کردن فرا رسیده است.هیچ کدام از ما بدون دلیل وارد باشگاه نشدیم پس چند دقیقه را صرف کنید و به یاد آورید که دلیل آن چه بوده است.

آیا هدف شما این بود که حجیم تر و قوی تر شوید تا در ورزشی خاص شرکت کنید؟ آیا رقابتی را دیده بودید که شما را ترغیب به بدن سازی کرد؟ آیا یک عکس قهرمان بدن سازی را مشاهده کردید که با بدنی عضلانی و تفکیک شده باعث انگیزش شما میشد؟ نه تنها در مورد منبع آن انگیزه بلکه در مورد انرژی و احساسی‌ که در آن لحظات تجربه میکردید نیز فکر کنید.اگر در حال حاضر نسبت به انجام تعهدات خود در زمینه تمرینات دچار مشکل هستید با این روش به خوبی‌ میتوانید دوباره ذهنیت خود را مبنی بر انجام با قدرت تمرینات تقویت کنید.

۲) هدف نها‌یی شما از انجام تمرینات چیست؟

همانطور که یک فرد یا یک چیز الهام بخش شما در جهت شروع تمرینات می‌باشد همچنین یک هدف یا دلیل نیز برای انجام تمرینات برای شما وجود دارد.متأسفانه برخی‌ از افراد وجود دارند که نسبت به فشار روانی‌ همسالان خود تحت تاثیر قرار میگیرند و تمرکز خود را روی هدفی‌ قرار میدهند که برای آن افراد با ارزش است.اگر شما نیز اینگونه هستید و برای رضایت و خشنودی برخی‌ افراد دیگر تمرین می‌کنید پس مهم نمی‌باشد که شما چه میزان تلاش خواهید کرد زیرا در نهایت محکوم به شکست خواهید بود.

تمام هدف از انجام تمرینات برای شما این است که نتایج تلاش ‌های خود را دریافت کنید.پس نگران این نباشید که دیگران چه چیزی را برای شما در نظر گرفته‌اند یا اینکه آنها چه میزان اعتقاد به توانایی ‌های شما دارند.از خود بپرسید که می‌خواهید چه کاری را انجام دهید و می‌خواهید به چه چیزی دست یابید و سپس تنها روی همین موضوع تمرکز کنید.تنها چیزی که اهمیت دارد همین موضوع می‌باشد.

۳) از رسانه‌ ‌های اجتماعی در جهت تقویت خود استفاده کنید

اگرچه رسانه‌ ‌های اجتماعی دارای مزیت ‌های زیادی هستند اما یک نکته منفی‌ نیز در مورد آنها وجود دارد.بسیاری از مردم بنا به هر دلیلی‌ احساس میکنند که باید هر اتفاق منفی‌ که رخ میدهد را تا جای ممکن به اشتراک بگذارند.این خبر‌ها میتواند شامل یک داستان بد در اخبار ها، مشکلات شخصی‌ یا حرف زدن ‌های منفی‌ در مورد بسیاری از موارد دیگر باشد که در نهایت انرژی منفی‌ حاصل از این اخبار‌ها میتواند شما را از پای در آورد.

البته یک خبر خوب وجود دارد.شما میتوانید در هر کدام از این رسانه‌ ‌های اجتماعی با عدم دنبال کردن اینگونه موارد خود را از شر آنها خلاص کنید و دیگر مجبور نخواهید بود آنها را هر روز ببینید.شما میتوانید در فیسبوک پست ‌های دوستان خود را مخفی‌ کنید یا در توئیتر میتوانید آنها به حالت خاموش در آورید.مطمئنا شما در دنیای واقعی با افرادی که مدام باعث کاهش انگیزه و افسردگی شما میشوند رابطه ای ندارید پس چرا این کار را در دنیای مجازی انجام ندهیم؟

به جای نگرانی در مورد تمام اتفاقات بد آنهایی را فالو کنید که به فکر شما نزدیک هستند و میتوانند شما را در حالتی مثبت قرار دهند.افرادی را فالو کنید که می‌خواهید شبیه آنها باشید.در مورد موفقیت ‌های زندگی‌ شخصی‌ خود پست ارسال کنید تا شما نیز بتوانید یک تاثیر مثبت را روی دیگران ایجاد کنید.پس اکانت ‌های رسانه‌ ‌های اجتماعی خود را طوری تنظیم کنید که بیشتر شما را در حالت مثبت و شاد قرار دهند که این امر نیز باعث ایجاد یک ذهنیت مثبت در شما خواهد شد که در نهایت این ذهنیت مثبت در تمرینات میتواند بسیار کمک کننده شما باشد.

۴) موفقیت ‌های افرادی که الهام بخش شما بوده‌اند را مطالعه کنید

در اینجا نمیتوانیم اسمی از قهرمانان بیاوریم زیرا نام آنها بسیار زیادی می‌باشد و ممکن است اشخاصی‌ از قلم بیافتند اما همه ما برای خود قهرمانانی را داریم که الهام بخش ما برای شروع تمرینات بوده‌اند.همه ما آخرین اخبار و پست‌ها در مورد آنها را مشاهده می‌کنیم که به سرعت باعث افزایش انگیزه و روحیه ما میشود.

پیروی از آنها و همچنین استفاده از انرژی مثبتی که به ما میدهند بسیار خوب می‌باشد اما ما باید پا را کمی‌ فراتر گذاشته و دریابیم که آنها در گذشته چه کاری را انجام داده‌اند که به چنین موفقیتی دست یافته‌اند؟ چگونه کار خود را آغاز کرده‌اند؟ چقدر زمان برد تا آنها به جایی که می‌خواستند رسیدند؟ چه سختی‌هایی را مجبور بودند تا بر آنها چیره شوند؟ یادگیری بیشتر روند کاری آنها به شما کمک خواهد کرد تا شما نیز در مسیر خود رو به جلو حرکت کنید زیرا شما خواهید فهمید که اگر آنها توانستند این کار را انجام دهند پس شما نیز میتوانید.

۵) هیچوقت یادگیری را متوقف نکنید

از هر متخصص و استادی در هر زمینه که دارای موفقیت ‌های زیادی می‌باشد اگر بپرسید که چه چیزی باعث موفقیت آنها شده است به احتمال فراوان شما این جمله را خواهید شنید که “ من هیچگاه دست از یادگیری بر نداشتم. “ بزرگ‌ ترین استادان و مدرسان همیشه به دنبال دانش بیشتر هستند.هنگامی که شما احساس کردید دیگر همه چیز را میدانید زوال شما آغاز خواهد شد.همیشه چیز ‌های بیشتری برای یادگیری وجود دارد و ممکن است آنها را جایی که شما انتظار دارید پیدا نکنید.برای مثال اگر بدن سازی که خواهان بهبود پاهای خود می‌باشد ممکن است بیشتر در مورد اسکات فکر کند.اگر مورد این باشد پس منبع اطلاعاتی‌ بزرگ تری از یک فردی که این حرکت را در مسابقه اجرا می‌کند وجود ندارد.

پاورلیفتر‌ها خواهان این هستند که در حرکت اسکات به بیشترین قدرت ممکن دست یابند پس آنها می‌بایست عضلات خود را به خوبی‌ تمرین دهند تا به این هدف دست یابند.پس مشاهده صحبت ‌های اد کوان در مورد اسکات و نحوه بهبود آن میتواند برای یک بدن سازی که خواهان گسترش همان عضلات مشابه می‌باشد بسیار سودمند باشد.

۶) یک سیستم حمایت ایجاد کنید

یک رویداد تلخ و بد وجود دارد که رخ دادن آن برای همه ما اجتناب ناپذیر است.آن هم این است که زندگی‌ در نهایت بر ما چیره خواهد شد و ما در برخی‌ مواقع زمان‌هایی را خواهیم داشت که سپری کردن آنها سخت تر از هر زمان دیگری می‌باشد.در این زمان‌ها تمرکز روی رفتن به باشگاه یا آمادگی برای انجام تمرینات ساده نخواهد بود.هرچقدر هم که تلاش کنید انگیزه شما به قدر کافی‌ نیست که شما را جلو برد.اگر هم وارد باشگاه شوید تمرکز شما جای دیگر خواهد بود.

به همین خاطر است که شما باید در این مقاطع از دوستان نزدیک یا افرادی که آنها دوست دارید بهره لازم را ببرید.هنگامی که شما در چنین روز‌هایی قرار دارید باید قادر باشید که به این افراد نزدیک خود یک پیامک یا زنگ بزنید و مشکل را با آنها در میان بگذارید.این افرادی که شما روی آنها حساب می‌کنید باید در زمینه فعالیت‌هایی که شما انجام میدهید دیدی مثبت و حمایت گر داشته باشند.این افراد میتوانند اعضای خانواده، حریف تمرینی یا یک همکار نزدیک به شما باشد.این چنین افراد میتوانند در روزی که شما امکان حذف جلسه تمرینی وجود دارد شما را تشویق به انجام تمرین کنند و در نهایت روزی که می‌توانست بیهوده تلف شود برای شما کاملا مفید به اتمام خواهد رسید.

۷) واقع بین باشید

برای مثال اگر هدف شما افزایش ۵۰ پوندی میزان اسکات طی‌ ۱۲ هفته باشد پس نمیتوانید این انتظار را داشته باشید که طی‌ یک هفته ۲۰ پوند به وزنه شما اضافه شود.این موضوع واقع گرایانه نیست.انجام این کار در واقع آمادگی برای یک شکست می‌باشد.هدف شما باید این باشد که در هر جلسه پیشرفت داشته باشید.

به این معنی‌ که اگر شما در هفته قبل یک حرکت را با وزنه ۲۲۵ پوندی و ۷ تکرار انجام دادید اگر بتوانید این وزنه را با ۸ تکرار در این هفته انجام دهید پس این یک پیشرفت می‌باشد.شما با یک پرش یک کیلومتر را نمیتوانید طی‌ کنید.برای طی‌ کردن چنین مسافتی شما گام به گام پیش خواهید رفت.این بهبود ‌های بسیار کوچک در تمرینات در واقع همین گام‌ها هستند و هدف شما نیز همانند رسیدن به خط پایان می‌باشد.شما تنها روی اهداف واقع بینانه، کوچک تر و هفتگی تمرکز خود را قرار دهید و بقیه موارد خود حل خواهد شد.

۸) میزان پیشرفت خود را نظارت کنید

چه با یک قلم و دفترچه و چه با نرم افزار ‌های روی گوشی ‌های همراه نظارت بر میزان پیشرفت در تمرینات به شما نشان خواهد داد که دقیقا در جلسات قبل چه کاری را انجام داده‌اید و سپس بر طبق آنها میتوانید تمرکز خود را روی بهبود آنها بگذارید.برای مثال اگر شما در هفته قبل حرکت بالا سینه هالتر را با ۱۰۰ پوند وزنه و ۱۱ تکرار انجام دادید و گمان کردید که برای شما آسان می‌باشد اکنون در این هفته میتوانید وزنه ۱۰۵ پوندی را امتحان کنید.اطلاعات ثبت شده تمرینی شما همانند یک نقشه برایتان عمل خواهد کرد و به همین دلیل شما میتوانید در جلسات بعد نهایت استفاده را از آن ببرید.

۹) گوشی همراه خود را تحت کنترل داشته باشید

گوشی ‌های هوشمند هم میتوانند یک نعمت محسوب شوند و هم یک مشکل بزرگ.به وسیله آنها میتوانیم میزان پیشرفت تمرینات خود را پیگیری کنیم، به موزیک گوش دهیم و تمام مقالات مورد نیاز خود را به سرعت توسط آن مطالعه کنیم.اما از طرفی‌ دیگر شما نیز میتوانید وقت بسیاری را صرف فعالیت در اینستاگرام، فرستادن پیامک و یا گرفتن سلفی ‌های متعدد از خود کنید.

استفاده نکردن از گوشی همراه برای بسیاری از افراد غیر ممکن می‌باشد پس بهتر است که غیر از موارد اضطراری دیگر تماس‌ها و پیامک ‌های غیر ضروری که حین تمرین برای شما میاید را نادیده بگیرید و همه آنها را به بعد از اتمام تمرین موکول کنید.استفاده از گوشی همراه را به حداقل برسانید تا بتوانید نهایت تمرکز خود را روی انجام تمرینات و رسیدن به هدف قرار دهید.

۱۰) موفقیت ‌های خود را جشن بگیرید

این مورد آخر میتواند همچنین مهم‌ ترین نکته در این مقاله باشد.شما به سختی تلاش می‌کنید تا به هدف خود دست یابید.شما در این راه وقت میگذارید، تلاش می‌کنید و برای مواد غذایی و مکمل‌ها هزینه می‌کنید.پس زمانی‌ که به اهدافتان رسیدید برای خود جشن بگیرید! از خودتان و لحظات موفقیت لذت ببرید.

این موفقیت و لذت باعث افزایش انگیزه شما برای ادامه مسیر می‌باشد و باعث خواهد شد که شما در جلسه بعدی تمرین تمرکز بیشتری داشته باشید و در نهایت شما میتوانید پیشرفت خود را به طور مستمر ادامه دهید.متواضع و فروتن بودن بسیار خوب و عالی‌ می‌باشد اما شما برای رسیدن به چنین جایگاهی سخت تلاش کرده‌اید پس برای خود جشن بگیرید و به این دستاورد افتخار کنید! شما لایق آن هستید.

نویسنده: م حسنی

 

منبع: وب سایت مکمل ها

0 دیدگاه
دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *