تغذیه ورزشی

چرا چربی های شکم و پهلو به سختی از بین میروند؟

بدن شما چگونه چربی‌ سوزی می‌کند؟ چربی‌ سوزی یک فرایند دو مرحله ای است. اولین مرحله آزادسازی انرژی از ذخایر چربی‌ به درون جریان خون می‌باشد که به نام لیپولیز شناخته میشود و دومین مرحله ورود این مولکول‌ها به درون سلول‌ها و مورد استفاده قرار گرفتن آن ها می‌باشد که به نام اکسیداسیون شناخته میشود. اولین مرحله یعنی‌ لیپولیز توسط یک سری از مواد شیمیایی به نام کاتکول آمین روی میدهد.

آدرنالین به عنوان مثال یک کاتکول آمین می‌باشد که زمانی که این مواد شیمیایی در جریان خون قرار بگیرند به گیرنده‌های روی سلول‌های چربی‌ متصل میشود که باعث آزاد سازی مقداری از ذخایر انرژی میشوند. هنگامی که این مولکول‌ها آزاد شدند (اسید‌های چرب آزاد) سپس به عنوان سوخت (اکسیداسیون) توسط چندین نوع از سلول‌های مختلف در بدن مورد استفاده قرار میگیرند.

تاثیر چگالی عضلات در تسریع چربی سوزی

ماهیچه‌های تمرین دیده مخصوصا در اکسیده کردن چربی‌‌ها بسیار خوب عمل میکنند و به همین دلیل است که در صورت داشتن یک حجم عضلانی خوب چربی‌ سوزی بسیار راحت تر خواهد بود. در اینجا به بیان توضیح تفاوت بین سلول‌های چربی‌ شکم و دیگر سلول‌های چربی‌ واقع در بخش‌های دیگر بدن خواهیم پرداخت. سلول‌های چربی‌ دارای تعداد مشخصی‌ از گیرنده‌ها برای دریافت کاتکول آمین‌ها بر روی خود هستند اما همه آنها یکسان نیستند.

یک نوع از این گیرنده‌ها به عنوان گیرنده‌های آلفا ۲ شناخته میشوند و گروه دیگر به عنوان گیرنده‌های بتا ۲ شناخته میشوند. توضیح فیزیولوژی آنها بسیار پیچیده می‌باشد اما خلاصه کلام این است که گیرنده‌های بتا ۲ فرایند لیپولیز را سرعت می‌بخشند و گیرنده‌های آلفا ۲ این فرایند را کند میکنند. این بدین معنی‌ می‌باشد که سلول‌های چربی‌ که دارای نسبت بیشتری از گیرنده‌های بتا ۲ به آلفا ۲ میباشند نسبتا آسان تر از بین میروند اما سلول‌هایی که دارای گیرنده‌های آلفا ۲ بیشتری نسبت به بتا ۲ هستند سخت تر از بین خواهند رفت.

این مشکل در مورد چربی‌‌های شکم نیز وجود دارد و در واقع تمام چربی‌‌هایی که به سختی از بین میروند همین مشکل را دارند. در اینگونه بافت‌ها نسبت آلفا ۲ به بتا ۲ به شکل قابل توجهی‌ به نفع گیرنده‌های آلفا ۲ می‌باشد. به همین دلیل هنگامی که شروع به چربی‌ سوزی کنید مناطقی که دارای مقادیر زیادی از گیرنده‌های بتا ۲ باشند زود تر حجمشان کاهش پیدا می‌کند اما مناطقی که دارای مقادیر بیشتر گیرنده‌های آلفا ۲ هستند کند تر واکنش نشان خواهند داد.

برای بیشتر افراد این کاهش حجم چربی‌ سریع در مناطق دست ها، سرشانه ها، سینه، صورت و پاها دیده میشود و مناطقی که کند تر چربی‌ سوزی میکنند شامل شکم، ران ها، پهلو‌ها و باسن می‌باشد. این مناطق همیشه آخر از همه چربی‌ سوزی میکنند زیرا دارای مقادیر بسیار بالایی از گیرنده‌های آلفا میباشند. اطلاعات علمی‌ بسیار زیادی را در این مورد می‌توان برای شما ارائه داد که البته در این مقاله همینقدر اطلاعات به منظور درک بهتر علت تجمیع چربی در ناحیه شکم٬ پهلو و باسن کافی است.

چگونه چربی ها را در ناحیه هایی که به سختی تجزیه میشوند از بین ببریم

  • به تدریج چربی‌ کل بدن را کاهش دهید: عملکرد بدن طوری می‌باشد که ابتدا چربی‌ سوزی را در برخی‌ مکان‌های بدن شروع می‌کند اما اگر این چربی‌ سوزی آهسته صورت گیرد شما در نهایت میتوانید چربی‌‌های نواحی سرسخت بدن خود را نیز بسوزانید.
  • صبور باشید: بدن شما هوشمند تر از هر چیز دیگری عمل می‌کند بنابراین تغییر دادن آن زمان میبرد. شکم معمولا در بیشتر افراد آخرین جایی است که چربی‌‌های آن از بین میرود.
  • بیش از اندازه رژیم نگیرید: ایجاد یک کمبود کالری کوچک در روز ( کالری سوزی بیشتر نسبت به مصرف کالری در روز) میتواند کاملا چربی‌‌های بدن شما را از بین ببرد.
  • بیش از اندازه تمرینات هوازی را انجام ندهید: بیشتر تمرکز خود را روی عضله‌ سازی خالص با یک برنامه تمرینی هوشمند بگذارید. انجام این کار متابولیسم شما را حفظ می‌کند. از تمرینات هوازی تنها به عنوان یک ابزار در جهت تقویت این اثر استفاده کنید و بیش از اندازه از آنها استفاده نکنید.
  • یادگیری حفظ وزن بدن هنگام دستیابی به اهداف: هنگامی که به بدن مورد علاقه خود دست یافتید شما باید برنامه ای در جهت حفظ و نگهداری آن داشته باشید! این برنامه شامل مصرف کالری به اندازه میباشد که شامل تمامی گروههای غذایی پروتئینی٬ کربوهیدراتی٬ چربیهای مفید٬ ویتامین و مواد معدنی بشود.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *