غذا های مناسب و مفید برای افزایش وزن

غذا های مناسب و مفید برای افزایش وزن

افزایش وزن

غالباً برای وزن گرفتن گروه های مختلف ، منظورهای متفاوتی وجود دارد ، تا فرد به وزن خود بیافزاید ما در اینجا به بررسی وچگونگی افزایش وزن میپردازیم .

افراد مختلف به منظورهای متفاوتی مایلند به وزن خود بیافزایند :

– به علت لاغری شدید مایلند برای آماده شدن بازیگری در سینما به وزن خود بیافزایند.
– عدم تناسب وزن و حجم و قد در دختران ، پسران ، زنان و مردان از گروه های غیر ورزشکار جامعه.
– لاغری شدید جهت آغاز تمرین در رشته های مختلف ورزشی.
– لاغری شدید یا کلاً کم وزن برای ادامه تمرین پرورش اندام و کسب عضلات بیشتر.
–ورزشکاران عادی و پیشرفته پرورش اندام برای کسب توده های عضلانی و داشتن اندامی چون پرورش اندام کارهای پیشرفته و حتی در سطح حرفه ای.

یکی از شاخص های معین و چشمگیر و همه گیر که در بین گروه های فوق اشتراک داشته است ، درخواست آنها برای گرفتن وزن آن هم به صورت سریع و یک باره است.
در حالی که برای وزن گرفتن صبر و تحمل و زمان کافی لازم است ، زیرا وزن گرفتن در کمترین زمان دقیقاً کار بسیار اشتباهی است که افراد برای افزایش وزن همواره مرتکب می شوند.
بدن به هر عللی برای تغییر وضعیت خون نیاز به سازگاری محیطی از فشارهای غذایی که برای افزایش وزن خورده می شود ، دارد. چون خود را با شرایط جدید همسو نمی بینید ، دچار سردرگمی شده و به سرعت با ورود انرژی های بسیار که حاصل تغذیه پر حجم و مصرف مکمل و گاهی در بعضی ورزشکاران و افراد عادی که متاسفانه گاهی توسط پزشکان به اصرار خودشان هورمون هایی مثل دیانابول ناندرولون تجویز می کنند. با زمان کوتاهی وزن بسیار زیادی کسب می کنند که این روش ها می تواند عواقب بسیار نامطلوبی در سلامتی افراد برجای بگذارد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.
در این صورت چون بدن آماج حمله مواد غذایی و محرک ها قرار می گیرد ، ناچاراً در شوک اولیه پاسخ سریع به بدن داده و به سرعت وزن و حجم تغییر می کند.
چون این وزن و حجم دهی سریع از نظر زمانی بسیار کوتاه است ، بنابراین این شبهه و انتظار در فرد به وجود می آید که همواره و همچنان این روند باید ادامه یابد و در نتیجه پس از توقف در افزایش وزن و حجم شرایط فعلی برای او غیر قابل تغییر می شود. اکنون او با هزینه بیشتر و مصرف غذا و مکمل و سرانجام روی آوردن به استروئیدها مایل است همچنان به وزن خود بیافزاید.
یکی از خاصیت های بدن آن است که تا حدود ناچیزی می توان آن را گول زد ، اما پس از مدت کوتاهی به شدت تلاش می کند تا فریب قبلی خود را جبران نماید و بنابراین هر عوامل غیر حقیقی غذایی و دارویی را نمی پذیرد و در نتیجه پرداخت هر گونه هزینه های سنگینی در این مقصود و منظور بی اثر و جز هدر رفتن سرمایه برای فرد عاید دیگری ندارد. بهترین شیوه تغذیه مصرف حجم کم غذا و مصرف آن به صورت دفعات و فرصت کافی دادن به بدن برای جذب آنها از نقطه نظر زمانی است. در غیر این صورت این فرد است که خود را دچار مشکلات روانی می کند ؛ زیرا شرایط بدن همان واکنش هایی است که تاکنون از خود نشان داده است.
اما نظر تمرین ، استراحت کافی ، غذای کم حجم اما مقوی و حاوی همه نیازهای روزانه برای بدن به تناسب میزان و شدت فعالیت روزانه وابسته است.
افراد کم وزن باید تمرینات خود را کاهش و یا تا مدتی آن را از نظر زمانی کوتاه و یا قطع کرده یا در حد معقول به آن بپردازند. در غیر این صورت وزن گرفتن آنها به سختی انجام خواهد پذیرفت.
این بدان مفهوم نیست که هنگام افزایش وزن فقط باید به خوردن و خوابیدن پرداخت. بلکه تنها تمرینات آیروبیک می تواند زمان وزن گرفتن او را کمی طولانی تر کند.
به همین علت دوندگان حرفه ای ۱۰۰ متر را مشاهده می کنید که از توده عضلات فراوانی برخوردارند ، اما دوندگان استقامت لاغر و بدون عضلات حجیم اند.

روش های کسب مواد غذایی که منجر به افزایش وزن می شود عبارتند از :

پروتئین و کربوهیدرات و چربی ، میوه ، سبزیجات ، آجیل ، حبوبات ، خشکبار ، لبنیات.
همیشه وزن را از طریق پودرهای پروتئینی نمی توان تامین کرد ؛ بلکه پودرهای کربوهیدراتی خالص نیز می تواند در افزایش وزن موثر و در ورزشکاران پیشرفته پرورش اندام در دوره حجم بهترین پاسخ افزایش را بدهد. در مصرف غذاهایی که منجر به تولید زیاد مواد قندی در بدن که آن هم منجر به چربی می شود ، باید احتیاط لازم را به عمل آورد.
برای افزایش وزن افراد غیر ورزشکاری که مایلند وزن خود را افزایش دهند در صورت داشتن هر نوع بیماری حتماً باید با پزشک در مورد مصرف پودرهای کربوهیدراتی و پروتئینی مشورت شود. زیرا ممکن است در مورد تشدید بیماری هم در مورد ترکیبات خونی ، ادراری ، کبد و کلیه ها تاثیرات مخرب ایجاد نماید.
نسبت نیاز روزانه افراد از درصد پروتئینی و کربوهیدرات با یکدیگر متفاوت است و این نیاز توسط پزشک بهتر تعیین می شود. معمولاً مصرف پروتئین براساس هر کیلوگرم وزن افراد معمولی ۱ تا ۲/۱ گرم می باشد. در ورزشکاران ۵/۱ تا ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن پیشنهاد شده است.
توصیه های پروتئینی و مکملی مربیان برای هنرجویان سالم براساس لیبل نوشته شده تا حدودی بی خطر اما در مواردی که مربی اطلاعی از آنالیز محصول ندارد و نمی تواند لیبل را بخواند ، باید از توصیف و تجویز مصرف آنها به هنرجو پرهیز نماید میتوان برای آگاهی بیشتر به سایت های معتبر از جمله bodyman.ir  مراجعه نمود و از مربیان مجرب برای استفاده از مکمل و برنامه ی  تمرینی راهنمایی لازم را بدست آورد تا وزن گیری سریع تری داشته باشید.

نویسنده: م حسنی

0نظرات
دیدگاه خود را بنویسید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *