mbffl_ep201_007
۹ دلیلی که باعث میشود وزن بدن کاهش نیابد
شهریور 23, 1395
supplement-detect-orginality
ویدیو نحوه تشخیص مکمل اصل از تقلبی
آبان 10, 1395
نمایش همه

عضله سازی میکنید چه سبک وزنه بزنید چه سنگین!

۶۳۵۹۳۶۶۶۱۱۹۰۰۹۱۵۱۱-۱۱۳۶۰۹۷۰۸۷_man-lifting-weights

همه چیز به این مسئله مربوط می‌شود که شما تا چه حدی به خودتان فشار می‌آورید

با توجه به تحقیق وپ  جدیدی که توسط محققان دانشگاه مک مستر انجام شده است، زمانیکه شما تا نقطه خستگی وزنه بزنید، احتمالا عضله سازی میکنید؛ حال چه آن وزنه سنگین باشد و چه سبک. برخلاف این باور و عقیده که تنها وزنه‌های سنگین به شما کمک خواهند کرد که حجیم و عضلانی شوید، محققان به درستی دریافته‌اند که بلند کردن وزنه‌های سبک‌تر با تکرار بالا، همان اثرات وزنه ی سنگین را روی عضلات شما می‌گذارد.

همه ی این مسائل به این مربوط می‌شود که شما در هر یک از این دو حالت تا چه اندازه ای به خودتان فشار می‌آورید. استوارت فیلیپس، استاد بخش حرکت شناسی در دانشگاه مک مستر و نویسنده ارشد این تحقیق در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: در اینجا، خستگی یک اکولایزر (برابر کننده) مهم است. اگر تا حد خستگی وزنه بزنید، فرقی نخواهد کرد که وزنه‌ها سنگین باشند یا سبک.

مطالعه محققان بر روی وزنه برداران با تجربه

محققان در این مطالعه، دو گروه از وزنه برداران مرد با تجربه را در زمینه بدنسازی، که در یک برنامه ۱۲ هفته‌ای تمرین با وزنه برای کل بدن شرکت می‌کردند، گرد هم آوردند. گروه اول از مردان، با وزنه‌های سبکتر که تا ۵۰ درصد حداکثر قدرتشان بود، در ست‌هایی با ۲۰ تا ۲۵ تکرار تمرین کردند. گروه دوم، با وزنه‌های سنگین‌تر تا ۹۰ درصد حداکثر قدرتشان در ست‌هایی با ۸ تا ۱۲ تکرار تمرین کردند. محققان از هر دو گروه خواستند تا رسیدن به نقطه خستگی، وزنه بزنند.
و بعد از آن، نمونه‌هایی از عضله و خون برای اندازه گیری توده عضلانی و اندازه فیبر عضلانی جمع آوری کردند، و متوجه شدند که این اندازه‌ها در هر دو گروه مساوی بودند. محققان از این آزمایش نتیجه گرفتند که: افزایش در توده خالص بدنی (بعنوان یک مقیاس غیر مستقیم از توده عضلانی) و CSA فیبر عضلانی (بعنوان یک مقیاس مستقیم از ناحیه عضلانی) در هر دو گروه (با تعداد تکرارهای بالا یا پایین) با هیچ تفاوتی بین گروه‌ها رخ داده است!

عمدتا اعتقاد عموم بر این است که فیبرهای عضلانی در صورتیکه با وزنه‌های سنگین تمرین کنید حجیم‌تر می‌شوند، در حالیکه بلند کردن وزنه‌های سبک‌تر برای یک دوره طولانی همان تاثیر را نخواهد داشت. اما آخرین تحقیقات، این باور غلط را رد کرده‌اند.

اما این نتایج بدست آمده برای یک فرد آماتور به چه معناست؟

مردم، بویژه زنانی که می‌خواهند اندام ظریف و باریکشان را حفظ کنند، اغلب بمنظور جلوگیری از حجیم شدن، از وزنه زدن اجتناب می‌کنند. اما این تحقیق دریافت که برخلاف باورهای گذشته، رشد عضله و قدرت این شرکت کنندگان، اصلا ارتباطی با تستوسترون یا هورمون رشد دیگری نداشت. و در واقع وزنه زدن، چه سنگین و چه سبک، می‌تواند یک اثر مفید و محافظت کننده روی سلامت کلی داشته باشد.
علاوه بر عضله سازی که می‌تواند از استخوان‌ها و مفاصل شما محافظت کرده و همچنین استقامت را بهبود ببخشد، وزنه برداری حتی می‌تواند حافظه شما را نیز تقویت کند. وزنه زدن، سرعت سوخت و ساز را نیز در زنان افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

فیلیپس در بیانیه مطبوعاتی گفت:

در نقطه‌ی خستگی، هر دو گروه تلاش کرده بودند که فیبرهای عضلانی‌شان را تا حداکثر مقدار ممکن برای تولید نیرو فعال کنند. برای افرادی که می‌خواهند قوی‌تر شوند، ما نشان داده ایم که شما می‌توانید مدتی از تمرین با وزنه‌های سنگین فاصله بگیرید و توده و حجم عضلانی‌تان را نیز از دست ندهید. همچنین این دستاورد، یک انتخاب جدید است که می‌تواند برای توده مردم جذاب باشد، و آنها را بر آن دارد کاری را آغاز کنند که باید برای سلامتشان انجام دهند.

نویسنده: م حسنی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضله سازی میکنید چه سبک وزنه بزنید چه سنگین!