برنامه تمرینی عضلات سینه بانوان
راهنما و برنامه تمرینی عضلات سینه برای بانوان
اسفند 13, 1394
breakfast1
صبحانه های رژیمی و خوشمزه بر حسب کالری
اسفند 17, 1394
نمایش همه

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن چیست و چگونه با افزایش آن لاغر شویم ؟

Boost-Your-Metabolism

متابولیسم یا همان سوخت وساز بدن چیست؟ چرا برخی افراد از آن شکایت دارند؟ آیا اصلا قابل تنظیم و کنترل است؟ آیا ژنتیک در آن نقش دارد؟ آیا چاقی و لاغری ما به این مساله ارتباط دارد؟ این آزمون به پرسش های شما درباره سوخت وساز بدن پاسخ می دهد…

 

۱. داشتن اندامی عضلانی و ماهیچه ای و چاق نبودن به این معناست که میزان متابولیسم بدن بالاست.

 

درست

نادرست

میزان متابولیسم یا همان سرعت سوخت وساز بدن، به شدت تحت تاثیر وضعیت فیزیکی است. افراد با اندام ورزشکاری و بدون چربی اضافه، سوخت وساز بالاتری دارند. برعکس این وضعیت هم صادق است یعنی سوخت وساز در بدن افراد چاق، پایین است.

 

۲. کدام یک از گزینه های زیر باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود؟

 

رژیم غذایی پرچرب رژیم غذایی کربوهیدراتی

رژیم غذایی پروتئینی

هیچ کدام

تحقیقات نشان داده بدن باید انرژی زیادی برای هضم غذای پروتئینی صرف کند پس هضم غذاهای پروتئینی، معادل افزایش سوخت وساز بدن است.

 

۳. بدن خانم ها در مقایسه با آقایان سوخت وساز بیشتری دارد.

 

درست

نادرست

معمولا سوخت وساز بدن آقایان بیشتر است زیرا خانم ها در مقایسه با آقایان بافت چربی بیشتری دارند.

 

۴ متابولیسم یعنی چه؟

 

میزان کالری ای که می سوزانید. میزان کالری مصرفی.

روندی در بدن که باعث انتقال انرژی می شود.

هیچ کدام

متابولیسم به سیستم بدن مربوط می شود و میزان انرژی ای که در طول روز با تنفس، هضم، ساختن ماهیچه ها و ذخیره سازی چربی، گردش خون و…، دریافت می کنید یا از دست می دهید مشخص می کند. متابولیسم دو روند آنابولیک و کاتابولیک دارد که اولی باعث رشد عضلات و دومی تجزیه عضلات و بافت ها می شود.

۵. کدام یک از عوامل زیر در سوخت وساز بدن نقش دارند؟

ژنتیک نوع زندگی سن همه موارد

میزان سوخت وساز بدن به عوامل مختلفی ارتباط دارد. ژنتیک نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کند. به همین دلیل گاهی افرادی را مشاهده می کنید که با وجود اینکه زیاد می خورند، لاغرند. شیوه زندگی که شامل تغذیه و ورزش می شود نیز نقش پررنگی در سوخت وساز بدن دارد. اصلا مهم نیست با چه شیوه ای بدنتان به سوخت وسازش ادامه می داده، هرچه سنتان بالاتر می رود، متابولیسم بدن بیشتر پایین می آید.

۶. سوخت وساز بدنتان به صورت محسوسی با این اندام در ارتباط است.

قلب کبد تیرویید

پانکراس

غده تیرویید میزان سوخت وساز بدن را تنظیم می کند. تولید و ترشح هورمون ها روی فعالیت های بدنتان و اینکه چقدر سریع یا کند کالری می سوزانید، تاثیر می گذارد. همچنین با انرژی ذخیره شده شما، میزان پروتئین دریافتی و حتی نحوه پاسخ بدنتان به هورمون های دیگر ارتباط دارد. مشکل های تیروییدی باعث بروز مشکل های متابولیسمی می شود. تیرویید کم کار، هورمون های کمتری در مقایسه با تیرویید سالم تولید می کند و باعث سوخت وساز پایین و در نتیجه افزایش وزن می شود. در مقابل، تیرویید پرکار باعث افزایش سوخت وساز بدن و از دست دادن وزن می شود.

۷. با افزایش سن میزان سوخت وساز بدن…

ثابت می شود. افزایش پیدا می کند.

کاهش می یابد.

هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست.

با افزایش سن، بدن ما تمایل بیشتری به از دست دادن ماهیچه هایش دارد. البته این روند از ۲۰ سالگی شروع می شود اما در هر دهه از زندگی مان فقط ۲ درصد.

۸. اگر روزانه کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری مصرف کنیم سوخت وساز بدنمان…

افزایش می یابد.

کاهش می یابد.

تغییری نمی کند. هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست.

رژیم های بسیار سخت روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد و البته خطرناک هم است. تحقیقات نشان داده افرادی که در روز کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری مصرف می کنند، در معرض پایین آمدن میزان سوخت وساز بدن هستند که باعث از دست رفتن انرژی می شود به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر را توصیه می کنند.

۹. مصرف کافئین باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود.

درست

نادرست

کافئین یک ماده تحریک کننده است و باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود. تحقیقات نشان می دهد یک فنجان قهوه می تواند تا ۳ تا ۴ درصد متابولیسم بدن را افزایش دهد.

۱۰. مصرف غذاهای تند باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود.

درست
نادرست

برخی غذاهای تند که در آنها فلفل تند وجود دارد، باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. فلفل قرمز به دلیل داشتن ماده ای به نام «کپسایسین» باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود که به آن اصطلاحا گرمازایی می گویند. بدن گرمایی زیادی تولید می کند و به دنبال آن کالری می سوزاند اما این توضیح به این معنا نیست که فقط با خوردن غذاهای تند می توانید وزن کم کنید. برای کاهش وزن باید حتما متعادل غذا خورد و ورزش کرد.

منبع: WebMD

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن چیست و چگونه با افزایش آن لاغر شویم ؟